Alt

Benaming voor een vrouwenstem (of jongensstem) waarvan de omvang reikt van ongeveer g tot g" In het operarepertoire wordt deze stemsoort onderscheiden in.

A. Dugazon (Altsoubrette)


Dit is de lichtste mezzosopraan, die uitblinkt in humoristische rollen, waarbij de nadruk op het spel licht. In feite is het een iets donker gekleurde soubrette, en in vele landen rekent men haar tot de sopranen.

Amor in Orfeo ed Euridice (*Gluck)
Annchen in Der Freischütz (*Weber)

B. De Lyrische Coloratuur - Alt


Deze stem is bijna een eeuw lang in onbruik geraakt, omdat er geen nieuwe rollen voor geschreven werden. De Alt rollen in diverse opera`s vallen hieronder, maar de soort is nu vermengd met de mezzosopraan (Galli-Marié).

Rosina in Il barbiere di Siviglia (*Rossini )  
Isabella in L`Italiana in Algeri (*Rossini )  
Angelina in La Cenerentola (*Rossini )  

C. Mezzosopraan


Dit is de lichtere Alt, die minder donker gekleurd is en tevens ook bepaalde dramatische sopraanrollen kan zingen. Staat wat betreft timbre, tussen contralto en dramatische alt in maar heeft meer mogelijkheden.

Eboli in Don Carlos (*Verdi )  
Amneris in Aïda (*Verdi )
Leonora in La favorita (*Donizetti )
Fricka in Das Rheingold / Die Walküre (*Wagner)
Octavian in  Der Rosenkavalier (*Strauss)

D. Dramatische - Alt


Dit is een zangeres met een meer donker gekleurde stem, dan de mezzosopraan, maar toch met een behoorlijk ontwikkelde hoogte, zelfs een twee gestreepte c''.

Azucena in Il Trovatore (* Verdi )
Ulrica in Un ballo in maschera (* Verdi )
Fidès in Le Prophète (*Meyerbeer)
Dalila in Samson en Dalila (* Saint-Saëns)
Geneviève in Pelléas et Mélisande (*Debussy)

E. Contralto


Zeer zeldzaam en in de opera weinig voorkomend. Zij hebben een kortere stem dan de altcollega`s en het repertoire is beperkt. De laagste en van timbre donkerste vrouwenstem.

Orfeo in Orfeo ed Euridice (* Gluck )
Erda in Der Ring des Nibelungen (* Wagner)
Lucrezia in Lucrezia Borgia (* Donizetti )
Countertenor (hoogste mannelijke stemregister, wordt ook alt of contratenor genoemd. Vergelijkbaar met contraltro. Belangrijke rollen in Engelse vocale muziek in de 16e - 17e eeuw. Ingezet bij o.a. de oude muziek, benadert de castraat.

>> Lees verder

Inleiding en definities - I. Sopraan - II. Alt - III. Tenor - IV. Bariton - V. Bas