Eva - Maria Westbroek

Eva Maria Westbroek.jpg

Sopraan


De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek studeerde zang aan het conservatorium van Den Haag en volgde aansluitend masterclasses bij James McCray. Ze won prijzen in de 1e Internationale Competitie van de stad Rome, de Angelica Catalani- en de Santa Maria Ligure Competitie.

De jonge sopraan debuteerde tijdens het Aldeburgh Festival als Moeder Maria in Poulencs Dialogues des Carmélites. Daarna gasteerde ze in het Nationaltheater in Novi Sad, in Skopje, Riga, in het Teatro Manzoni in Rome en als Elisabeth in Verdi’s Don Carlos bij de Komische Oper in Berlijn. Daar boekte ze ook veel succes als Chrysothemis in Elektra. Voor deze rol werd ze in het toonaangevende blad Opernwelt meermaals getipt als ‘Sängerin des Jahres 2001’.

Van 2001 tot 2006 was Eva-Maria Westbroek vast verbonden aan de Staatsoper Stuttgart. Ze maakte er een veelbesproken debuut als Tosca, en haar vertolkingen van Carlotta in Schrekers Die Gezeichneten, Emilia Marty in De zaak Makropulos en Desdemona in Otello waren ook buiten de regio een groot succes. In augustus 2006 werd ze hier benoemd tot Kammersängerin.

Daarnaast was Eva-Maria Westbroek in de zomer van 2002 te zien bij de Bregenzer Festspiele in de titelrol van Martinu’s Julietta. Een andere gastrol bracht haar naar Tokio, waar ze onder Charles Dutoit de rol van Chrysothemis in Elektra zong. Haar debuut bij de Salzburger Festspiele volgde in 2003; ze zong er de Agave-partij in een concertante uitvoering van Wellesz’ Die Bakchantinnen. In het voorjaar van 2004 vertolkte Eva-Maria Westbroek met veel succes gastrollen bij de Semperoper Dresden – eerst als Chrysothemis, later als Ariadne.

Aan de L’Opéra-Bastille in Parijs maakte ze in de herfst van 2004 haar veelbesproken debuut als Madame Lidoine in Dialogues des Carmélites; in juni 2005 boekte ze er een fenomenaal succes als Chrysothemis o.l.v. Christoph von Dohnanyi. Een groot persoonlijk succes voor Eva-Maria was de rol van Maddalena in Andrea Chenier met het Nederlands Filharmonisch Orkest o.l.v. Giuliano Carella in het Amsterdamse Concertgebouw. Met het Rotterdams Philharmonisch trad ze aan als Marguerite in La damnation de Faust o.l.v. Valery Gergiev.

In juni 2006 werd Eva-Maria Westbroek bejubeld voor haar vertolking van de titelrol in Lady Macbeth van Mtsensk bij De Nederlandse Opera, en ook haar debuut in het Londense Covent Garden in diezelfde rol in de herfst van 2006 was een eclatant succes. Beide producties werden in 2006 op televisie uitgezonden, en zowel de Nederlandse als Engelse productie werd op dvd uitgebracht. Op 3 november 2006 werd aan Eva-Maria Westbroek de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend voor de ‘meest indrukwekkende individuele artistieke prestatie van 2006’.

In juni 2007 boekte Eva-Maria Westbroek bij het Festival Aix-en-Provence sensationeel succes als Sieglinde in Die Walküre onder leiding van Simon Rattle. In deze productie was ze in 2008 ook bij de Osterfestspiele in Salzburg te bewonderen.

Als Sieglinde was ze te gast bij het Londense Royal Opera House Covent Garden. Aansluitend zong ze in Parijs maar liefst twee roldebuten: Elisabeth in Tannhäuser en die Kaiserin in Die Frau ohne Schatten. In de Brusselse Munt kon de sopraan zich bewijzen als Leonora in La forza del destino.

De zomer van 2008 zag nog eens twee debuten: aan het Münchner Nationaltheater zong ze de partij van Chrysothemis in Elektra en bij de Bayreuther Festspiele was haar vertolking van Sieglinde in Die Walküre een doorslaand succes. In de herfst van 2008 keerde Eva-Maria Westbroek met La Fanciulla del West terug naar Londen en debuteerde vervolgens als Hanna Glawari in Die Lustige Witwe aan de Scala van Milaan. In de Bastille in Parijs werd ze gevierd in Lady Macbeth van Mstensk; aansluitend werd ze onderscheiden met de gerenommeerde Antonio-Livio-prijs van de Presse Musicale Internationale.

Eva-Maria’s ‘balboekje’ is overvol; ze zal onder meer te zien zijn als Amelia in Un ballo in Maschera bij de Oper Frankfurt, in Jenufa in München, en als Sieglinde in Bayreuth.