Ono - Kazushi Ono

Kazushi Ono.jpg

dirigent  

 


In zijn jonge jaren debuteerde Kazushi Ono bij de Opera di Bologna. Daarna werkte hij voor het Birmingham Symphony Orchest, bij het BBC National Orchest of Wales en bij het Radiosinfonieorchester Wien. Van 1992 - 1999 was hij chef - dirigent van het Tokyo Philharmonic Orchest. In Karlsruhe van 1996 - 2002 was hij in dienst als algemeen muziek directeur en had daar de leiding over Der Ring des Nibelungen. Met deze ervaring kwam hij naar Brussel en werd de opvolger van Antonio Pappano. Sinds 2002 is hij de muzikale leider van de Koninklijke opera  De Munt / La Monnaie  in Brussel. In zijn eerste seizoen gaf hij hier de leiding bij de première van Elektra (*Strauss) en van I Due Foscari (*Verdi).

Zijn programma omvat ook symfonieën, o.a. het Requiem van (*Berlioz), en de tweede en zevende symfonie van (*Mahler). In het seizoen 2003 / 2004 dirigeerde Ono in De Munt / La Monnaie Tannhäuser, Peter Grimes en Don Giovanni. Als gastdirigent leidde hij o.a. het Orchestre Philharmonique de Radio France in Parijs, het BBC Symfonie en BBC Filharmonisch Orkest, het Seattle Symfonie Orkest en het National Orchest van Bordeaux. Met het Tokyo Philharmonic Orchest verzorgde Kazushi Ono een reeks concertanten waaraan prijzen verbonden waren. Hiertoe behoorden de eerste Japanse uitvoeringen van Eine Florentinische Tragödie (*Alexander Zemlinsky),  Sankta Susanna en Das Nusch-Nuschi van (*Paul Hindemith) Die Schweigsame Frau (*Strauss) en Der Ferne Klang (*Franz Schreker). 

Ono houdt zich vooral bezig met de muziek van vandaag. Hij leidde o.a. de werken van Messiaen, Ligeti, Rihm, Kagel, Sciarrino, Gubaidulina, Schnittke, Takemitsu, Hosokawa en Adams. Bovendien dirigeerde hij die Japanse première van Henzes achtste en negende Symfonie. In het seizoen 2004 / 2005 bracht hij ook (*Henze`s) Opera Die Bassariden ten gehore samen met het Orchestre Philharmonique de Radio France.

Onder zijn leiding opende  De Munt / La Monnaie  het concertseizoen met de Tweede Symfonie van Mahler. Hij bracht ook een concert dat volledig gewijd is aan Mozart. Kazushi Ono werkte samen met het orkest van de Munt aan een voortreffelijke individuele technische beheersing met perfecte ensembletechniek, en ook het koor kwam onder zijn aandacht goed tot zijn recht.

Tijdens een uitzonderlijk concert dirigeerde Ono het werk Fanfare III van huiscomponist Philippe Boesmans. Dit werd speciaal geschreven voor de aulochroom, een nieuw blaasinstrument gebouwd door de Belg François Louis.

 
* Aïda (*Verdi)(Brussel 12-10-2004 / De Munt / La Monnaie)
 
* Aïda (*Verdi)(New York 16-10-2007 / The Metropolitan)( J )