A. Dugazon (Altsoubrette)
Dit is de lichtste mezzosopraan, die uitblinkt in humoristische rollen, waarbij de nadruk op het spel licht. In feite is het een iets donker gekleurde soubrette, en in vele landen rekent men haar tot de sopranen.
Amor in | Orfeo ed Euridice (*Gluck) |
Annchen in | Der Freischütz (*Weber) |
B. De Lyrische Coloratuur - Alt
Deze stem is bijna een eeuw lang in onbruik geraakt, omdat er geen nieuwe rollen voor geschreven werden. De Alt rollen in diverse opera`s vallen hieronder, maar de soort is nu vermengd met de mezzosopraan (Galli-Marié).
Rosina in | Il barbiere di Siviglia (*Rossini ) |
Isabella in | L`Italiana in Algeri (*Rossini ) |
Angelina in | La Cenerentola (*Rossini ) |
C. Mezzosopraan
Dit is de lichtere Alt, die minder donker gekleurd is en tevens ook bepaalde dramatische sopraanrollen kan zingen. Staat wat betreft timbre, tussen contralto en dramatische alt in maar heeft meer mogelijkheden.
Eboli in | Don Carlos (*Verdi ) |
Amneris in | Aïda (*Verdi ) |
Leonora in | La favorita (*Donizetti ) |
Fricka in | Das Rheingold / Die Walküre (*Wagner) |
Octavian in | Der Rosenkavalier (*Strauss) |
D. Dramatische - Alt
Dit is een zangeres met een meer donker gekleurde stem, dan de mezzosopraan, maar toch met een behoorlijk ontwikkelde hoogte, zelfs een twee gestreepte c''.
Azucena in | Il Trovatore (* Verdi ) |
Ulrica in | Un ballo in maschera (* Verdi ) |
Fidès in | Le Prophète (*Meyerbeer) |
Dalila in | Samson en Dalila (* Saint-Saëns) |
Geneviève in | Pelléas et Mélisande (*Debussy) |
E. Contralto
Zeer zeldzaam en in de opera weinig voorkomend. Zij hebben een kortere stem dan de altcollega`s en het repertoire is beperkt. De laagste en van timbre donkerste vrouwenstem.
Orfeo in | Orfeo ed Euridice (* Gluck ) |
Erda in | Der Ring des Nibelungen (* Wagner) |
Lucrezia in | Lucrezia Borgia (* Donizetti ) |
Inleiding en definities - I. Sopraan - II. Alt - III. Tenor - IV. Bariton - V. Bas