componist
* Livorno 07-12-1863
† Rome 02-08-1945
De Italiaanse componist Pietro Mascagni werd geboren in Livorno (1863). Zijn vader was bakker en zag zijn zoon graag advocaat worden, maar al vroeg begon Pietro muziek te studeren en te componeren. Op zijn dertiende jaar werkte hij al aan een opera. Hij kreeg twee jaar muzieklessen van A. Soffredini in Livorno. Tegen de wil van zijn ouders ging hij studeren aan het conservatorium van Milaan (1882), waar hij bevriend raakte met Giacomo Puccini. Zijn leraren waren Ponchielli en M. Saladino. Hij maakte zijn studie niet af, maar verliet in 1884 Milaan, werd contrabassist aan het Teatro dal Verme en sloot zich als dirigent aan bij een reizend operagezelschap.
Enkele jaren hierna trouwde hij en vestigde zich in Cerignola (Apulië) als dirigent, pianoleraar en stedelijk muziekdirecteur. In 1889 zag Mascagni in een krant dat de Milanese muziekuitgever Songonzo een wedstrijd hield voor de compositie van een eenakter. In heel korte tijd schreef hij de opera Cavalleria Rusticana. Er deden zeventig deelnemers mee, en samen met twee andere componisten won hij de eerste prijs. Dankzij deze opera werd Pietro Mascagni binnen een jaar wereldberoemd. Dit succes maakte dat hij zich na enige jaren als dirigent en pianoleraar kon vestigde in Cerignola (Apulië), het vak dat hij zijn hele leven zou blijven uitoefenen.
In 1895 werd hij directeur van het conservatorium te Pesaro, en daarna in 1903 van de Scuola Nazionale di Musica in Rome. Hij volgde Toscanini op als muzikaal directeur van de Scala te Milaan, nadat deze in 1929 het politieke klimaat in Italië ontvlucht was. Mascagni liet zich door het fascistische regime van Mussolini huldigen als nationaal componist, en veel van zijn vroegere vrienden en collega`s namen naar aanleiding hiervan afstand van hem, met name Toscanini.
Hij werd uiterst conservatief. De ondergang van het totalitaire systeem betekende ook het einde van Mascagni. Zijn andere opera's konden de originaliteit en populariteit van zijn eerste opera niet evenaren. Pietro Mascagni overleed op 02-08-1945 te Rome.
Mascagni wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van het verisme. Het Italiaanse opera genre met een natuurgetrouwe uitbeelding van het dagelijkse leven. (zoals schreeuwen zuchten en snikken in de zang). Met zijn sterk dramatisch temperament, altijd uit op effect, wist hij zijn tijdgenoten Puccini en Leoncavallo aanvankelijk te overvleugelen. Later echter moest hij in hen zijn meerderen erkennen. Dit leidde tot een nieuwe stijl, waarin vooral het melodieuze element werd benadrukt L'amico Fritz (1891). Ook het orkest kreeg hierdoor meer aandacht Iris (1898). Pas in Il Piccolo Marat (1921) zien we weer iets terug van het verisme. Toch heeft Mascagni het succes van zijn Cavalleria nooit meer heeft kunnen benaderen. Ondermeer Puccini, Leoncavallo, R. Zandonaï, Massenet, G. Charpentier en E. d'Albert zijn door zijn werk beïnvloed. |
Opera`s
Pinotta (1880 WP 1932)
Première. San Remo (Casinò) 23 -03-1932
Gugliemo Ratcliff (1885)
Libretto van Heinrich Heine, vertaling van Andrea Maffei.
Drama in 4 aktes.
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 16-02-1895
Cavalleria Rusticana (1889) (Boeren - eer)
Libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti en Guido Menasci naar het gelijknamige volksstuk van Giovanni Verga.
Drama in 1 akte.
Plaats en tijd. Siciliaans dorp, Paaszondag, omstreeks 1880.
Première. Rome (Teatro Costanzi) 17-05-1890.
Meestal samen opgevoerd met I Pagiacci (*Leoncavello)
L`Amico Fritz (1891)
Libretto van Nicola Diaspuro, naar de novel L'Ami Fritz door Emile Erckmann en Alexandre Chatrian
Première. Rome (Teatro Costanzi) 31-10-1891.
I Rantzau (1892)
Libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti en Guido Menasci
Drama in 4 aktes.
Première. Florence (Teatro La Pergola) 10 -11-1892
Silvano (1895) Libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti
Opera in 2 aktes.
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 25-03-1895
Zanetto (1896)
Libretto van François Coppée, naar Le Passant. Hernieuwde uitvoering van Giovanni Targioni - Tozetti en Guido Menasci
Opera in 1 akte.
Première. Pesaro (Liceo Musicale) 02-03-1896
Iris (1898)
Libretto van Luigi Illica
Drama in 3 aktes.
Première. Rome (Teatro Costanzi) 22-11-1898
Le Maschere (1901 omgew. 1916)
Libretto van Luigi Illica
Lyrische opera buffo met proloog in 3 aktes
Première. Genua (Teatro Carlo Felice) 17-01-1901
Amica (1905)
Libretto van Paul Bérel (pseudoniem van Paul de Choudens)
Lyrische opera in 2 aktes.
Première. Monte Carlo 16-03-1905
Isabeau (1911)
Libretto van Luigi Illica Drama in 3 aktes Première. Buenos Aires (Teatro Colón) 02-06-1911 Parisina (1913) Première. Milaan (Teatro alla Scala) 15-12-1913 Opera in 4 aktes Lodoletta (1917)
Libretto van Giovacchino Forzano
Lyrische opera in 3 aktes.
Première. Rome (Teatro Costanzi) 30-04-1917
Si (operette) (1919)
Première. Rome (Teatro Quirino) 13-12-1919
Scampolo (1921)
Il Piccolo Marat (1921)
Libretto van Giovacchino Forzano
Lyrische opera in 3 aktes
Première. Rome (Teatro Costanzi) 02-03-1921
Nerone (1935)
Libretto van Giovanni Targioni-Tozzetti, naar de gelijknamige comedie van Pietro Cossa
Opera in 3 aktes
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 16-01-1935
I Bianchi ed Neri (1940)
andere werken
cantate Alla gioia (1882, naar Schiller)
cantate A Giacomo Leopardi (1898)
Messa funebre (1900)
operette Si (1919)
symfonish gedicht Davanti a Santa Teresa (1923)
voor piano Visione lirica (1923)
film - toneel - en kamermuziek