Die Lustigen Weiber von Windsor

Die Lustige weiber von Windsor.jpg

Otto Nicolai 
   

(De vrolijke vrouwtjes van Windsor)

(Aken 19-03-2004 / Theater Aachen)

(Krefeld 26-10-2013/Theater Krefeld)

Libretto van Salomon Herman von Mosenthal, naar de gelijknamige komedie van William Shakespeare.
Komische Opera in 3 aktes, met dans.
Plaats en tijd. Windsor, begin 17e eeuw.
Première. Berlijn (Königliches Opernhaus) op 09-03-1849.  

ANNA REICH (dochter)sopraan
SIR JOHN FALSTAFFbas
FENTON ( Anna`s geliefde )tenor
HERR FLUTHbariton
FRAU FLUTHsopraan
HERR REICHbas
FRAU REICHmezzosopraan
DR. CAJUSbas
JUNKER SPÄRLICHtenor

Inhoud 

Akte I
John Falstaff een verarmde ridder heeft aan twee rijke burgervrouwen een liefdesbrief geschreven. Frau Fluth en Frau Reich zijn echter vriendinnen van elkaar, en als zij zien dat de beide brieven identiek zijn besluiten zij om hem een lesje te leren. Herr Reich is op hetzelfde moment bezig om uit drie kandidaten de meest ideale man voor zijn dochter te vinden. Frau Fluth nodigt Falstaff uit voor een rendez-vous, en haar vriendin vertelt aan meneer Flutt dat zijn vrouw een afspraak heeft met de ridder. Fluth is er op het afgesproken tijdstip. Zijn vrouw helpt de dikke ridder om zich in een wasmand te verstoppen, en laat deze door twee knechten naar buiten dragen en in de rivier leeggooien. Omdat de huiszoeking van Fluth niets oplevert staat hij voor schut, en wordt uitgemaakt voor een jaloerse tiran.
Anna de dochter van de familie Reich heeft de huwbare leeftijd bereikt. Haar moeder heeft voor haar de Fransman dr. Cajus in gedachten, haar vader kiest meer voor Junker Spärlich, maar Anna houdt van de arme Fenton.
Akte II
In de herberg `Zum Hosenbande` krijgt Falstaff een nieuwe uitnodiging van Frau Fluth.
Hij voelt zich hierdoor gevleid en nodigt de aanwezigen uit voor een drinkwedstrijd. Er is een zekere heer Bach die meedoet, in werkelijkheid is dat Fluth. Hij wil meer te weten komen over de streken van zijn vrouw. Hij zegt dat hij Frau Fluth wil veroveren en vraagt Falstaff om steun. Maar die is zo trots op zijn vermeende succes, en verteld waar en wanneer hij Frau Fluth zal ontmoeten. In de tuin brengen de drie aanbidders van Anna haar een serenade. Fenton en Anna die een geheime ontmoeting hebben, worden tijdens hun geflirt gestoord door dr. Cajus en Junker Spärlich, die beiden aan Anna hun liefde willen bewijzen. Bij haar afspraakje met Falstaff wordt Frau Fluth deze keer echt verrast door haar echtgenoot. Daarom verkleedt ze de dikke ridder als peettante van haar dienstmeisje, en jaagt hem schreeuwend het huis uit. Haar man zal geen argwaan krijgen omdat het hem bekend is dat deze kletsgrage vrouw niet meer welkom was in hun huis. Fluth, die nog steeds dacht dat zijn vrouw hem ontrouw is nodigde de buren uit om er getuige van te zijn als hij haar betrapte, maar weer kan zijn vrouw hem uitlachen om zijn jaloerse gedrag.
Akte III
De twee vriendinnen vertellen het geheim aan hun mannen.
Samen bedenken zij een plan om een eind te maken aan de amoureuze escapades van Falstaff. Frau Fluth maakt een nieuwe afspraak met hem. Zij wil dat hij om middernacht bij de eik in het bos komt, gekleed in het kostuum van jager Herne. Precies op tijd is hij op de afgesproken plek, maar het gaat niet zoals hij had gehoopt.
De als spoken, elfen en feeën verklede burgers plagen hem, maar tegelijkertijd worden ook zij voor de gek gehouden. Anna heeft van haar ouders twee verschillende kostuums gekregen. Zowel haar vader als haar moeder geven hun favoriete huwelijkskandidaat uitleg over haar vermomming. Anna heeft de kostuums echter aan Spärlich en Cajus gestuurd met de opdracht het aan te trekken. Zo houden ze elkaar voor de bruid die ze zochten, terwijl Anna, als de nacht valt over het bos van Windsor, verkleed als Titania met haar koning Oberon (Fenton) trouwt. Fallstaff komt met hangende pootjes terug bij het hele gezelschap, bestaande uit Fluth, Reich en hun buren, die allemaal verkleed zijn. De opera eindigt met een algehele verzoening.  
 

(Aken 19-03-2004 / Theater Aachen)

JEREMY HULINdirigent
MASCHA POERZGENregie
HAITER M BÖKENdecor
ANGELIKA RIECKkleding
BERNHARD MONCADOkoor
Bezetting 
GUNDULA PEYERL / AGNETE MUNK RASMUSSENAnna Reich (sopraan)
CLAUDIUS MUTHSir John Falstaff (bas)
DONAT HAVAR / FLORIAN MOCKFenton (tenor)
HANS LYDMANHerr Fluth (bariton)
LISA GRAFFrau Fluth (sopraan)
JAROSLAW SIELINCKIHerr Reich (bas)
JUDITH BERNING / SIBYLLE FISCHERFrau Reich (mezzosopraan)
WILLY SCHELLDr. Cajus (bariton)
ANDREAS  JOOSTJunker Spärlich (tenor)

(Krefeld 26-10-2013/Theater Krefeld)

ALEXANDER STEINITZdirigent
ANDREAS BAESLERregie
HARALD B. THORdecor
TANJA HOFMANNkleding
MARIA BENYUMOVA / URSULA STIGLOHERkoor
  
Bezetting 
HAYK DÈINYANSir John Falstaff (bas)
LISA KATARINA ZIMMERMANNAnna Reich (sopraan)
ANDREY NEVYANTSEVFenton (tenor)
TOBIAS SCHARFENBERGERHerr Fluth (bariton)
DEBRA HAYSFrau Fluth (sopraan)
ANDREW NOLENHerr Reich (bas)
SUSANNE SEEFINGFrau Reich (mezzosopraan)
GEREON GRUNDMANNDr. Cajus (bariton)
MARKUS HEINRICHJunker Spärlich (tenor)


Nicolai creëerde een eigen operastijl door het Duitse (singspiel) en de Italiaanse (vloeiende decoratieve lyrische zang) invloeden te combineren. Zijn opera heeft charme.
Hij was de grondlegger van de Duitse komische opera. Nicolai heeft niet lang van het succes van deze opera kunnen genieten. Twee maanden na de première stierf hij aan een beroerte