Bohuslav Martinu
(Eindhoven 12-02-1998/Stadsschouwburg / Opera Zuid)
Libretto van Bohuslav Martinu gebaseerd op het toneelstuk van Georges Neveux, Juliette ou la Clé des songes.
Vertaald in het Frans door Martin André en Ian Rowley.
Lyrische Opera in 3 aktes.
Plaats en tijd. Kleine stad aan zee.
Première. Praag (Nationaal Theater) op 16-03-1938.
JULIETTA | sopraan |
MICHEL | tenor |
OUDE ARABIER / NACHTWAKER | bas |
KLEINE ARABIER / HOTELBOY | mezzosopraan |
MAN AAN RAAM / GROOTVADER / GEVANGENE | bas |
MAN MET HELM / HANDELAAR IN HERINNERINGEN / GROOTVADERTJE JEUGD / BEDELAAR | bariton |
HANDLEZERES | alt |
COMMISSARIS / POSTBODE / BOSWACHTER / BEAMBTE | tenor |
LOCOMOTIEF MACHINIST | tenor |
Inhoud
De Parijse boekhandelaar Michel, is op zoek naar een vrouw, van wie stem hij ooit gehoord heeft.
Hij keert daarom terug naar de kleine havenstad en merkt dat er veel veranderd is.
De bewoners gedragen zich vreemd, en langzaamaan merkt hij dat ze enkel nog in het heden leven en hun geheugen verloren zijn.
Ze vragen iedere vreemde die in het stadje komt een verhaal te vertellen. Dit verhaal wordt daarmee hun eigen levensverhaal.
Zo is de postbode een geziene persoon, want hij ontvangt post, en moet dus zeker een verleden hebben.
In deze wereld, zonder verleden of toekomst, waar niemand notie heeft van wat er gaat gebeuren of wat er gebeurd is, verliest Michel zichzelf.
Als Michel het besluit neemt om naar Parijs terug te keren, blijkt dat er geen trein of station is, maar tot zijn grote vreugde ziet hij dan eindelijk het meisje van zijn dromen.
Zij ontvangt hem als een oude geliefde.
Maar een schot uit een revolver afgevuurd op Julietta maakt een einde aan hun ontmoeting.
Het schot blijkt afkomstig van Michel.
Men hoort Julietta`s schreeuw, maar zij is onvindbaar. Slechts haar sluier wordt gevonden.
Michel probeert nu de stad per schip te verlaten, en dan hoort hij weer Julietta`s stem.
Dan verandert het schip in een reisbureau, waar gehandeld wordt in dromen.
Michel koopt een droom, maar als deze droom bijna voorbij is krijgt hij een waarschuwing. Hij moet een beslissing nemen, of de droom verlaten, of voor altijd in het land der dromen blijven.
Als hij weer de stem hoort van Julietta kan hij zich er niet toe zetten het "Bureau" te verlaten, ondanks de grote twijfel die hij heeft.
Hij blijft in de wereld van de dromen. Het verhaal, dat in het stadje geen verleden heeft kan opnieuw beginnen.
(Eindhoven 12-02-1998/Stadsschouwburg / Opera Zuid)
MARTIN ANDRE | dirigent |
DAVID POUNTNEY | regie |
STEFANOS LAZARIDIS | decor |
MARIE - JEANNE LECCA | kleding |
DAVY CUNNINGHAM | licht |
Bezetting | |
CATHERINE DUBOSC | Julietta (sopraan) |
JOHN DASZAK | Michel (tenor) |
TOM HAENEN | oude Arabier / nachtwaker (bas) |
DEBRA STUART | kleine Arabier / hotelboy (mezzosopraan) |
ROMAIN BISHOFF | man aan raam / grootvader/gevangene (bas) |
PETER SAVIDGE | man met helm / handelaar in herinneringen / grootvadertje jeugd / bedelaar (bariton) |
ANS VAN DAM | handlezeres (alt) |
ANNA MARIA DUR | handlezeres (alt) (12-02-1998) |
HEIN MEENS | commissaris / postbode / boswachter / beambte (tenor) |
REIN KOLPA | locomotief machinist (tenor) |