Verdi - Giuseppe Verdi

Giuseppe Verdi

componist


* (09)10-10-1813 Le Roncole (Roncole Verdi)
† 27-01-1901 Milaan (Busseto, prov. Parma)

Italiaans componist, een unieke figuur in de geschiedenis van de opera. Verdi kreeg muziekles van de plaatselijke organist en nam op zijn twaalfde jaar diens functie over. In 1831 ontmoette hij zijn goede vriend de zakenman Antonio Barezzi ( met wiens dochter Margherita hij trouwde ). Barezzi gaf hem de kans zich muzikaal verder te ontwikkelen. In Busseto studeerde hij orgel en piano bij Ferdinando Provesi.

Toen hij werd afgewezen bij het conservatorium in Milaan, nam de operacomponist Vinzenzo Lavigna hem aan als leerling voor compositie en orkestratie. Verdi leidde korte tijd het stadsorkest van Busseto, waarvoor hij instrumentaal werk componeerde. Na zijn huwelijk met Margherita Barezzi in 1836 componeerde hij zijn eerste opera die vermoedelijk verloren is gegaan of bewerkt. Tussen 1838 en 1839 verloor hij zijn beide kinderen.

Hij debuteerde in 1839 als operacomponist met Oberto, Conte di San Bonifacio, die in het Milanese Teatro Alla Scala in première ging. Amper een jaar hierna stierf zijn vrouw. Mede door de creatie van de sopraan Giuseppina Strepponi (1815-1897, later zijn tweede vrouw) oogstte hij zoveel succes dat hij drie nieuwe opdrachten kreeg. De eerste was de komische opera Il Finto Stanislao ( titel door de componist veranderd in Un giorno di regno 1840 ). Deze onder moeilijke omstandigheden ontstane opera werd echter een groot fiasco, wat hem deed besluiten de resterende opdrachten terug te geven.

Een jaar later gaf de impresario van de Scala, B. Merelli, hem het tekstboek van Solera voor de opera Nabucco. Verdi werd getroffen door de tekst. Bovendien zag hij in de lotgevallen van het joodse volk een parallel met zijn eigen, naar vrijheid strevende volk. Verdi liet zich overhalen tot het componeren van de muziek. De première (1842) maakte hem op slag beroemd, vooral het koorlied Va, pensiero, sull' ali dorate werd uiterst populair. Nabucco werd voor het eerst opgevoerd met de prima donna Giuseppina Strepponi zijn latere vrouw.

Verdi werd het boegbeeld van de opera. In de daarop volgende jaren componeerde hij snel achtereen tien opera's, enkele met verborgen historische patriottische thema's die sterk aanspraken in Italië.
Typerend voor Verdi's compositiestijl was de verplaatsing van het zwaartepunt van liefdeslyriek naar actie. Na de liefdesdrama`s van (*Bellini) en (*Donizetti) ontwikkelde hij het karakterdrama. Kenmerkend voor deze ontwikkeling zijn de opera's Macbeth (1847,naar Shakespeare in 1865 omgewerkt) I Masnadieri (1847, naar Schillers Die Räuber) Luisa Miller (1849, naar Schillers Kabale und Liebe).

Dit laatstgenoemd werk luidde de periode in waarin zijn populairste opera's ontstonden. In 1848 kocht hij een landgoed in `Sant`Agate` vlakbij Busseto. Vanaf 1849 verbleef hij dikwijls samen met Giuseppina (met wie hij in 1859 huwde) in Parijs. Op politiek terrein bleef de componist ijveren voor de eenwording van Italië. Door zijn opera's met verkapt politieke strekking werd hij uitzonderlijk populair bij de voorstanders van het Risorgimento 1).

Rond 1850 werd Verdi wereldberoemd. In 1860 werd hij afgevaardigde in het eerste republikeinse parlement in Turijn en in 1874 werd hij senator in Rome. In 1861-1862 reisde hij meerdere malen  naar Rusland, naar St. Petersburg voor de première van La Forza del Destino, en naar Moskou. In 1862 ontmoette hij in Parijs Arrigo Boito, de librettist van zijn latere opera's.

Op Aida volgde het grootse Requiem (1874), waartoe hij werd geïnspireerd door de dood van de dichter en medevrijheidsstrijder Manzoni. Met de laatste twee opera's, Otello (1887 naar Shakespeare) en Falstaff (1893 naar Shakespeare), beide op een libretto van Arrigo Boito, behoort dit werk tot zijn rijpste scheppingen. Met de opera Otello steeg het Italiaanse muziekdrama tot ongekende hoogte. Falstaff betekent een hoogtepunt in het genre van de opera buffo. 

Ook op maatschappelijk terrein manifesteerde zich zijn belangstelling voor mensen. Hij heeft veel gedaan voor de verbetering van de sociale positie van de bevolking in de omgeving van zijn landgoed Sant' Agata (bij Busseto). Hij liet goede wegen, irrigatiewerken en wijngaarden aanleggen en een ziekenhuis bouwen. Later stichtte hij in Milaan het 'Casa di Riposo', waar oude, behoeftige musici een onbezorgde levensavond kunnen genieten.

Guiseppina Strepponi stierf in 1897. Vier jaar later werd het lichaam van Verdi naast dat van zijn vrouw bijgezet in de crypte van de Casa.


Opera's


Rocester
Al voor de uitvoering omgedoopt tot Oberto, Conte di San Bonifatio.
Plaats en tijd. Italie (Bassano) 13e eeuw.
Personen. Imelda en Leonora (sopraan) Cuniza (mezzosopraan) Ricardo (tenor) Oberto (bariton)

Oberto, Conte di San Bonifatio (Oberto, Graaf van San Bonifacio) 
Libretto van Temistocle Solera, naar Antonio Piazza`s bewerking van Lord Hamilton.
Drama in 2 akten en 4 tonelen
Plaats en tijd. Italie, Bassano (het kasteel van Ezzelino) 13e eeuw.
Première. Milaan (Scala) 17-11-1839.
In dit werk heeft Verdi materiaal gebruikt uit zijn eerste (verloren gegane) opera Rocester.

Un giorno di Regno ( een dag Koning ) 
Libretto van F.Romani, herzien door T.Solera naar het toneelstuk Le faux Stanislas (1808) van A.V.Pineu Duval.
Schertsend melodrama in 2 akten.  
Plaats en tijd. Omgeving van Brest 1e helft 18e eeuw.
Première. Milaan (Scala) 05-09-1840.

Opgevoerd onder de titel Il Finto Stanislao ( de pseudo-Stanislaus ) in 1842.
Personen. Poggio (sopraan) Guilietta (mezzosopraan) Eduardo en de graaf van Ivrea (tenor) Belfiore (bariton) Baron Kelbar en Signor La Rocca (basso buffo) Delmonte (bas).   

Nabucodonosor ( Nabucco )
Libretto van T.Solera, naar een ballet van A.Cortesi (1838) gebaseerd op een toneelstuk van Anicet Bourgeois en F.Conue (1836)
Lyrisch drama in 4 akten.
Plaats en tijd. Jeruzalem en Babylon 578 v. Chr.
Première. Milaan (Scala) 09-03-1842.
Personen. Abigail, Anna en Fenena (sopraan) Ismaele en Aballo (tenor) Nabucco (bariton) Zacheria en Baäl priester (bas).   

I Lombardi alla prima crociata ( de Lombarden op de 1e kruistocht ) 
Libretto van T.Solera, naar het gedicht Giselda van T.Grossi (1826) geïnspireerd op Torquato Tasso`s episch gedicht Gerusalemme Liberata (1581)
Lyrisch drama in 4 akten.
Plaats en tijd. Milaan, Antiochië en omgeving Jerusalem, rond 1096.
Première. Milaan (Scala) 11-02-1843.

Jerusalem
. (Franse bewerking van I Lombardi alla prima crociata)
Libretto van Alphonso Royer en Gustave Vaëz, naar Solara`s libretto.
Première. Parijs (Acedémie royale de musique) 26-11-1847.  
Personen. Viclinda, Gisella en Sofia (sopraan) Arvino, Oronto en Prior van Milaan (tenor) Acciano, Pagano en Pirro (bas)  

Ernani 
Libretto van F.M.Piave, naar het toneelstuk Hernani (1830) van Victor Hugo.
Lyrisch drama in 4 akten.
Plaats en tijd. Spanje, 16e eeuw.
Première. Venetië 09-03-1844
Personen.  Elvira en Giovanna (sopraan) Ernani en Ricardo (tenor) Jago en Don Carlos (bariton) Gomez da Silva (bas).  

I Due Foscari  
Libretto van F.m.Piave,naar het toneelstuk The Two Foscari (1821) van Byron.
Lyrische tragedie in 3 akten.
Plaats en tijd. Venetië, 1457.
Première. Rome (Argentina) 03-11-1844.
Personen.  Lucrezia (sopraan) Jacopo Foscari en Barbarigo (tenor) Doge Foscari (bariton) Loredno (bas).  

Giovanna d`Arco ( Jeanne d`Arc ) 
Libretto van T.Solera, gedeeltelijk naar Schillers toneelstuk Die Jungfrau von Orléans (1801)
Lyrisch drama in proloog en 3 akten.
Plaats en tijd. Frankrijk rond 1430.
Première. Milaan (Scala) 15-02-1845.
Personen. Giovanna (sopraan) Delil en Carlo (tenor)Giacomo (bariton) Talbot (bas).   

Alzira 
Libretto van S. Cammarano, naar het toneelstuk Alzire ou les Américains (1736) van Voltaire.
Lyrische tragedie in proloog en 2 akten.
Plaats en tijd. Peru, 16e eeuw.
Première. Napels (San Carlo) 12-08-1845.
Personen. Zamoro (tenor) Gusmano(bariton) Alvaro( bas).   

Atilla  
Libretto van T.Solera en F.M.Piave, naar het toneelstuk Attilla (1808) van Z.Werner.
Lyrisch drama in proloog en 3 akten.
Plaats en tijd. Aquilla (Italië) en Rome 5e eeuw. 
Première. Venetië 17-03-1846 .
Personen. Odabella (sopraan) Foresto en Uldino (tenor) Ezio (bariton) Atilla en Leone (bas).  

Macbeth  
Libretto van  F.M.Piave en A.Maffei, naar Macbeth van Shakespeare en Schillers.
Melodrama, in 4 akten.
Plaats en tijd. Schotland, midden 11e eeuw.
Première. Florence (Teatro della Pergola) 14-03-1847.
( Duitse vertaling ) 
Herziening, eveneens in 4 akten. Tekst. F.M.Piave, naar het libretto uit 1847.
( Franse vertaling ) 
Libretto van  C. Nuitter en A. Beaumont.
Première. Parijs ( Théâtre Lyriqeu ) 21-03-1865.
Personen. Lady Macbeth (sopraan / mezzosopraan) Macduff en Malcolm (tenor) Macbeth (bariton) Banquo (bas).   

I Masnadieri (de bandieten)  
Libretto van A.Maffei, naar Die Rauber (1781) van Schiller.
Melodrama in 4 akten.
Plaats en tijd. Bohemen en Frankenland, 18e eeuw.
Première. Londen (Her Majesty`s Theatre) 22-07-1847.
Personen.  Amalia (sopraan) Carlo, Armino en Holler (tenor) Massimiliano, Francesco en Moser (bas).   

Jérusalem (Franse bewerking van I Lombardi alla prima crociata)
Libretto van Alphonso Royer en Gustave Vaëz, naar Solara`s libretto.
Opera in 4 akten
Première. Parijs ( Acedémie royale de musique ) 26-11-1847.  

Il Corsaro (de zeerover)
Libretto van F.M.Piave, naar The Corsair (1814) van Lord Byron.
Tragisch melodrama in 3 akten. 
Plaats en tijd. Een zeeroverseiland, 16e eeuw.  
Première. Trieste (Teatro Grande) 25-10-1848.
Personen.  Gulnara (sopraan) Medora (mezzosopraan) Corrado en Selimo (tenor) Seid (bas). 

La Battaglia di Legnano (de slag om Legnano) 
Libretto van S. Cammarano, naar La Bataille de Toulouse (1828) van Joseph Méry.
Lyrische tragedie in 4 aktes.
Plaats en tijd. Milaan en Como, 1176.
Première. Rome ( Teatro Argentina ) 27-01-1849.
In 1861 te Milaan opgevoerd met als titel L`Assedio di Arlem ( het beleg van Haarlem ) Personen.  Lida (sopraan) Imelda (mezzosopraan) Arrigo en Heraut (tenor) Marco Valdo en Rolando (bariton) Keizer Barbarossa (bas).   

Luisa Miller  
Libretto van S.Cammarano, naar Kabale und Liebe (1784) van Schiller.
Lyrisch tragedie in 3 aktes.
Plaats en tijd. Tirol, eerste helft 18e eeuw.
Premiere. Napels (Teatro San Carlo) 08-12-1849.
Personen.  Luisa (sopraan) Laura (mezzosopraan) Federica (alt) Rodolfo (tenor) Miller (bariton) Wurm en graaf Walter (bas).  

Stiffelio 
Libretto van F.M.Piave, naar Le Pasteur, ou L`Evangile et le Foyer (1849) van Emile Souvestre en Eugène Bourgeois.
Lyrisch drama in 3 akten.
Plaats en tijd. Duitsland begin 19e eeuw.
Première. Triëst ( Teatro Grande ) 16-11-1850.
Guglielmo Wellingrode
Bewerking door de impresario Mario Lamari
Opvoering in Rome (Teatro Apollo) 1851
Opvoering in Florance (Teatro della Pergola) 1851
Van de belangrijkste held maakte Lamari een staatsman uit de 15e eeuw met de naam
Aroldo
Dit stuk is verder bewerkt dan Guglielmo Wellingrode
In deze versie is de grote held een Engelse kruisvaarder uit de 13e eeuw.
Personen.  Lina en Dorethea (sopraan) Stiffelio, Friedrich von Frengel en Raffael von Leuthold (tenor) Stankar (bariton) Jorg (bas).   
Première. Rimini ( Teatro Nuovo ) 16-08-1857.

Rigoletto  
Libretto van F.M.Piave, naar Le Roi  s'amuse (1832) van Victor Hugo.
Melodrama in 3 akten.
Plaats en tijd. Mantua en omgeving, 16e eeuw.
Première. Venetië, (Teatro La Fenice) 11-03-1851.
Personen. Gilda en Gravin Ceprano (sopraan) Maddalena (mezzosopraan) Giovanna (alt)  Hertog van Mantua en Borsa (tenor) Rigoletto en Marullo (bariton) Sparafucile, Graaf Monterone en Graaf Ceprano (bas).   

Il Trovatore (De Troubadour) 
Libretto van S.Cammarano, naar El Trovador (1836) van A.García Gutiérrez.
Drama in 4 akten.
Plaats en tijd. Aragón en Baskenland, begin 15e eeuw.
Première. Rome (Teatro Apollo) 19-01-1853.
Personen.  Leonore en Inez (sopraan) Azucena (alt) Marico, Ruiz en een bode (tenor) Graaf Luna (bariton) Ferrando (bas).   

La Traviata ( De verdoolde )
Libretto van F.M.Piave, naar de roman (ook bewerkt voor toneel) La dame aux Camélias (1848) van Alexander Dumas Fils.
Melodrama in 3 aktes. 
Plaats en tijd. Parijs en omgeving, midden 19e eeuw.
Première. Venetië (Teatro La Fenice) 06-03-1853.
Personen.  Violetta, Valery en Flora Bervoix (sopraan), Annina (mezzosopraan), Alfredo Germont (tenor) Gaston, baron Douphal en Giorgio Germont (bariton) markies d`Obigny en dokter Grenvil (bas).   

I Vespri Siciliani (De Siciliaanse zonsopkomst) 
Libretto van E. Schribe en C. Duveyrier naar het libretto van (*Donizetti`s door Schribe`s eerder aangeboden, maar niet voltooide opera )  Le duc d`Albe (1839).
Opera in 5 akten. 
Plaats en tijd. Palermo en omgeving, 1282 tijdens Franse bezetting van Sicilië.
Première. Parijs (Acedémie Royale de Musique) 13-06-1855.

Giovanni di Guzman
Première. Parma 26-12-1855. Te Napels opgevoerd met als titel

Batilde di Turenna
Libretto van
Drama.
Plaats en tijd. Palermo 1282  
Première
Personen.  Hertogin Elena (sopraan) Ninetta (alt) Arrigo, Danieli, Manfredo en Thibaut (tenor). Hertog van Montfort, De Béthune (bariton), Vaudemont, Robert en Giovanni da Procida (bas)

Simon Boccanegra
Libretto van F.M.Piave en L.E. Bardara, naar Gutiérrez` Simone Boccanegra (1843).
Melodrama met proloog en 3 akten. 
Plaats en tijd. Genua en omgeving, midden 14e eeuw. De proloog speelt 25 jaar eerder. 
Première eerste versie Venetië (Teatro La Fenice) 12-03-1857.
Definitieve versie
Tekstbewerking van Arrigo Bioto
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 24-03-1881
Personen. Maria Boccanegra (onder de naam Amelia Grimaldi) en dienares (sopraan) Gabriele Adorno (tenor) Simone Boccanegra en Paolo Albiani (bariton) Jacopo friesco en Pietro (bas)

Arnoldo
Libretto van F.M.Piave, bewerking van Stiffelio uit 1850.
Opera in 4 akten. 
Plaats en tijd. Schotland, ongeveer 1200.
Première. Rimini (Theatro Nuovo) 16-08-1857
Personen.  Mina (sopraan) Arnoldo en Godvino (tenor) Egberdo (bariton) Briano (bas) Plaats en tijd. Schotland, ongeveer 1200.  

Un Ballo in Maschera (een gemaskerd bal) (2.45 min.)
Libretto van A.Somma, naar het libretto van E.Scribe voor de opera Gustave III (1833) van Auber.
Melodrama in 3 akten. 
Plaats en tijd. Boston ongeveer 1700 (resp. Stokholm, 1792)
Première. Rome (Teatro Apollo) 17-02-1859. 
Oorspronkelijke titels, Gustave III di Svezia, Una Vendetta, ook de titel Adelia is genoemd.
Personen. Amelia en Oscar (sopraan) Ulrica (alt) gouverneur Riccardo van Boston (resp. koning Gustav III) een rechter en een dienaar (tenor) Renato (resp. René Anckerström) en Silvano (bariton) Sam en Tom (resp. Graaf Horn en Graaf Ribbing) (bas)   

La Forza del Destino (de macht van het noodlot)
Libretto van F.M.Piave, naar het toneelstuk `Don Alvaro o La Fuerza del sino` (1835) van Angel P de Saavedra, met gebruikmaking van de scènes uit `Wallensteins Lager` (1799) van Friedrich Schiller.
Melodrama in 4 akten.
Plaats en tijd. Spanje en Italië, midden 18e eeuw. 
Première.  St. Petersburg (Keizerlijk Grote Theater) 10-11-1862.
Herziene versie,
tekstbewerking door Antonio Ghislanzoni.
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 27-02-1869.
Personen. Leonora di Vargas (sopraan) Preziosilla en Cirra (mezzosopraan) Alvaro en Mastro Trabucco (tenor) Don Carlo di Vargas (bariton) Fra Militone (bariton of bas) de Markies van Calatrava, Fra Guardiano en Alcada (bas) chirurg (tenor of bas)   

Don Carlos
Libretto van  Joseph Méry en Camill du Locle, naar Don Carlos (1787) van Schiller, met gebruikmaking van History of Philip II (1856) van W.H. Prescott en het toneelstuk Philippe II, Roi d`Espagne (1849) van E. Cormon.
Opera in 5 (of 4) aktes. 
Plaats en tijd. Spanje ongeveer 1560.
Franse versie
5 aktes
Première. Parijs (Opéra) 11-03-1867.
Italiaanse versie
Libretto van door A.Ghislanzoni, naar de vertaling van A.de Lauzières en A. Zanardini.
4 aktes
Première. Milaan ( Teatro alla Scala ) 10-01-1884.
Personen. Elisabeth van Valois en Tebaldo (sopraan) prinses Eboli (mezzosopraan) Don Carlos en graaf Lerma (tenor) markies van Posa (bariton) Filips II en grootinquisiteur (bas)   

Aida
Libretto van Antonio Ghislanzoni naar een scenario van Auguste Mariette, gebaseerd op een Franse prozatekst van C. du Locle.
Opera in 4 akten.
Plaats en tijd. Memfis en Thebe (Egypte), tijd van de Farao`s.
Première. Caïro (Operahuis) 24-12-1871.
Europese première. Milaan (Teatro alla Scala) 08-02-1872.
Personen.  Aïda en priesteres (sopraan) Amneris (mezzosopraan) Radames en bode (tenor) Amonarso (bariton) Koning van Egypte en Ramfis (bas)   

Otello
Libretto van Arrigo Boito, naar Shakespeare`s The Tragedy of Othello, the Moor of Venice. (1604)
Lirisch drama in 4 akten.
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 05-02-1887.
Personen. Desdemona (sopraan) Emelia (mezzosopraan/alt) Otello, Cassio en Rodrigo (tenor) Jago (bariton) Montano (bariton/bas) en Lodovico (bas) Plaats en tijd. Cyprus, eind 15e eeuw.  

Falstaff
Libretto van Arrigo Boito, naar The Merry Wives of Windsor en King Henry IV (1596-1598) van Shakespeare.
Lyrische comedy in 3 akten.
Plaats en tijd. Windsor, ten tijde van koning Henry IV, begin 15e eeuw.
Première. Milaan (Teatro alla Scala) 09-02-1893.
Personen.  Alice Ford, Nanetta (sopraan) Meg Page (mezzosopraan) Mrs. Quickly (alt), Bardolfo, Dr. Cajus en Fenton (tenor), Sir John Falstaff en Ford (bariton), Pistola (bas).

1)  Risorgimento.  
Italiaanse hervormingsbeweging waarvan Guiseppe Mazzini de grondlegger was. (risorgimento / herrijsenis). Doel was om van Italië een verenigd republiekijns-democratisch Italië te maken. Camillo Renzo, Graaf van Cavour richtte het gelijknamige tijdschrift op.