Wolfgang Amadeus Mozart
(Duits)
(M.Gladbach 16-02-1994 / Theater Mönchengladbach)
(Keulen 10-12-1994 / Bühnen der Stadt Köln)
(Keulen 20-12-2003 / Bühnen der Stadt Köln)
(Luik 23-10-2010 / Opéra Royal De Wallonie)
(Eindhoven- 14-11-2019 / Stadsschouwburg Opera Zuid)
Libretto van Emanuel Schikaneder.
Romantische opera 2 aktes. (KV-620)
Plaats en tijd. Rijk van de Koningen der nacht en de zonnetempel, sprookjestijd.
Première. Wenen (Freihaustheater auf der Wieden) op 30-09-1791.
PAMINA (dochter Koningin van de nacht) | sopraan |
TAMINO (een prins) | tenor |
PAPAGENO (een vogelvanger) | bas |
SARASTO (hogepriester van Isis en Orisis) | bas |
KONINGIN VAN DE NACHT | sopraan |
MONOSTATOS (Moor, in dienst van Sarasto) | tenor |
PRIESTER | bas |
PAPAGENA | sopraan |
HOFDAMES VAN KONINGIN | sopraan / mezzosopraan / alt |
DRIE KNAPEN | 2 sopraan / 1 mezzosopraan, of 3 jongenssopranen |
Inhoud
Akte I
De prins Tamino verdwaalt als hij op de vlucht is voor een reuzenslang. Hij roept om hulp en stort uitgeput en bewusteloos ter aarde. Drie betoverende vrouwen redden hem en doden het monster. De vogelvanger Papageno schept tegenover Tamino op dat hij het ondier heeft gedood. Maar de drie vrouwen komen terug en straffen de opschepper door zijn mond met een slot te verzegelen. Zij maken zich bekend als vrouwen uit het gevolg van de Koningin van de Nacht, heerseres over het land waar de prins verzeild is geraakt.
De koningin heeft hulp nodig want haar dochter is ontvoerd. Zij geven de prins een portret van Pamina en Tamino's hart staat meteen in vuur en vlam. Dan verschijnt de Koningin van de Nacht zelf en zij belooft de prins Tamina's hand, als hij haar uit de klauwen van de slechte Sarastro bevrijdt. Tamino gaat akkoord en krijgt Papageno mee als reisgezel.
Als hulpmiddel krijgt Tamino een toverfluit en Papageno een klokkenspel. Het slot van Papageno's mond wordt verwijderd en drie knapen zullen het duo wegwijs maken in Sarastro's rijk. Terwijl de heer des huizes afwezig is, wil de slavenopzichter Monostatos in Sarastro's paleis zijn liefde opdringen aan Pamina. Papageno stuit bij toeval op Pamina en redt haar (eigenlijk meer per ongeluk) van Monostatos.
Pamina is erg verheugd als ze van Papageno verneemt dat Tamino haar weldra definitief zal bevrijden. De prins is inmiddels in de tempel der wijsheid gearriveerd en hoort dat dit het domein is van Sarastro en dat deze daarom geen slecht mens kan zijn. Hij probeert met zijn toverfluit contact te maken met Pamina. Dankzij de panfluit van Papageno kan hij de juiste route vinden.
Pamina en Papageno proberen te vluchten, maar dat wordt verijdeld door Monostratos en zijn slaven. Papageno betovert de wachters met zijn klokkenspel, waardoor zij gaan dansen en niet meer kunnen stoppen. Maar op het moment dat de vluchtpoging alsnog lijkt te slagen, keert Sarastro van de jacht terug. Hij vergeeft Pamina, straft de Moren en stuurt Tamino en Papageno naar de tempel der beproevingen.
Akte II
Sarastro vertelt zijn medepriesters dat Tamino en Pamina voor elkaar bestemd zijn. Dit is ook de reden waarom hij Pamina heeft weggehaald van de slechte invloed van haar moeder. Tamino heeft echter nog een reis met beproevingen voor de boeg voordat hij opgenomen kan worden in de tempel van de wijsheid en zo Pamina waardig zal zijn. Tamino is vastbesloten om met gevaar voor eigen leven de beproevingen te ondergaan.
Papageno is een echtgenote in het vooruitzicht gesteld, dus hij gaat mee. Het eerste gebod is absolute zwijgzaamheid. De drie dames van de Koningin van de Nacht waarschuwen beide mannen voor mogelijke listen van de priesters en een dodelijke afloop. Maar Tamino en Papageno laten zich niet in de luren leggen.
Monostatos besluipt de slapende Pamina. Ook de Koningin der Nacht bezoekt haar dochter en zij eist dat Pamina Sarastro vermoordt om daardoor de zevenvoudige zonnecirkel, het symbool van grote macht, terug te veroveren. Monostatos ontfutselt Pamina de dolk die zij van haar moeder heeft gekregen en stelt haar voor de keuze 'de liefde of de dood'. Sarastro redt Pamina en jaagt de Moor op de vlucht. Pamina biecht dan het moordbevel van haar moeder op en vraagt Sarastro om vergeving.
De eerste beproeving behelst het naleven van het spreekverbod. Papageno faalt. Maar Tamino zwijgt zelfs tegenover een smekende Pamina die slechts een enkel woord van liefde wil horen. Zij denkt dat Tamino haar verraden heeft en ze wil zelfmoord plegen. De drie knapen nemen haar echter de dolk af en brengen haar naar Tamino. Papageno wil ook sterven omdat hij geen recht meer heeft op de beloofde beloning.
Hij omarmt het leven echter weer gaarne als de drie knapen hem bij Papageno brengen. Pamina en Tamino doorstaan de vuur- en waterbeproeving. Onder leiding van Monostatos dringen de Koningin van de Nacht en haar gevolg het rijk van Sarastro binnen, maar zij worden vernietigd. Pamina en Tamino worden opgenomen in de broederschap der ingewijden.
(M.Gladbach 16-02-1994 / Theater Mönchengladbach)
(Keulen 10-12-1994 / Bühnen der Stadt Köln)
(Keulen 20-12-2003 / Bühnen der Stadt Köln)
DAVID PARRY | dirigent |
ANDREAS HOMOKI | regie |
HARTMUT MEYER | decor |
MECHTIHILD SEIPEL | kleding |
ALBERT LIMBACH | koor |
Bezetting | |
BANU BÖKE | Pamina (sopraan) |
WOLFGANG BUNTEN / HAUKE MÖLLER | Tamino (tenor) |
MILJENKO TURK | Papageno (bas) |
DIETER SCHWEIKART | Sarasto (bas) |
SILVIA COLOMBINI | Koningin van de nacht (sopraan) |
MARTIN FINKE | Monostatos (tenor) |
FRANCISCO VERGARA | Priester (bas) |
SAMUEL YOUN | Spreker |
INSUN MIN | Papagena (sopraan) |
MACHIKO OBATA | Hofdame 1 (sopraan) |
ANDREA ANDONIAN | Hofdame 2 (mezzosopraan) |
KATJA BOOST | Hofdame 3 (mezzosopraan/alt) |
ALEXANDER FEDIN | Knaap (tenor) |
WOLFGANG BUNTEN | Knaap (tenor) |
CARA SELSUK | Knaap |
(Luik 23-10-2010 / Opéra Royal De Wallonie)
PATRICK DAVIN | dirigent |
JULIEN LUBEK / CECILE ROUSSAT / ELODIE MONET | regie |
JULIEN LUBEK / CECILE ROUSSAT | decor |
SYLVIE SKINAZY | kleding |
CLEMENT BONNIN | licht |
MARCEL SEMINARA | koor |
Bezetting | |
MAGALI DE PRELLE | Pamina (sopraan) |
MICHAEL SPYRES | Tamino (tenor) |
MARIO CASSI | Papageno (bas) |
ETHAN HERSCHENFELD | Sarasto (bas) |
NILI RIEMER | Koningin van de nacht (sopraan) |
PIETRO PICONE | Monostatos (tenor) |
ARNAUD ROUILLON | Priester (bas) |
ROGER JOAKIM | Spreker |
CLEMENCE TILQUIN | Papagena (sopraan) |
PRISCILLE LAPLACE | Hofdame 1 (sopraan) |
VERONIQUE NOSBAUM | Hofdame 2 (mezzosopraan) |
FEDERICA CARNEVALE | Hofdame 3 (mezzosopraan/alt) |
Knaap (tenor) | |
Knaap (tenor) | |
Knaap (tenor) | |
(Eindhoven 14-11-2019 / Stadsschouwburg Opera Zuid)
BENJAMIN BAYL | dirigent |
JORINDE KEESMAAT | regie |
ASCON DE NIJS | decor |
LEO VAN DE BOORN | kleding |
ALBERT LIMBACH | koor |
PAUL VAN LAAK | licht |
bezetting | |
LILIAN FARAHANI | Pamina (sopraan) |
PETER GIJSBERTSEN | Tamino (tenor) |
MICHAEL WILMERING | Papageno (bas) |
GINETTE PUYLAERT | Pappagena (sopraan |
LISA MOSTIN | Koningin der Nacht (sopraan) |
MORGANE HEYSE | Koningin der Nacht (sopraan) |
BART DRIESSEN | Sarasto (bas) |
FENNA OGRAJENSEK | Dame 1 (sopraan) |
FLORIEKE BEELEN | Dame 2 (mezzo sopraan) |
LIEN HAEGEMAN | Dame 3 (mezzo sopraan / alt) |
JACQUES DE FABER | Monostatos (tenor) |
HUUB CLEASSENS | Spreker |
BIBI ORTJENS | Knaap (tenor) |
GERBEN VAN DER WERF | Knaap (tenor) |
TOBIAS SEGURA PERALTA | Knaap (tenor) |