Orlando

orlando.png

Georg Friedrich Händel


(Brussel 28-04-2012 / La Monnaie)(J&T)


Libretto. Bewerker onbekend, naar het werk van Carlo Capece, naar het epos Orlando Furioso van Ludovico Ariosto.
Opera seria in 3 aktes.
Plaats en tijd.
Première. Londen (Hay-market Theatre) 27-01-1733.  

ORLANDO (ridder)counter-tenor / alt)
ANGLICA (Koningin van Catai (China)(geliefde van Medoro)sopraan
MEDORO (Moorse Prins)alt
DORINDA (herderin)sopraan
ZOROASTRO (goedaardige tovenaar)bas


Inhoud

De Ridder Orlando heeft zij geliefde moeten afstaan aan de Afrikaanse Prins Medoro. Dit maakt hem redeloos en waanzinnig. Gelukkig is er de goedaardige tovenaar Zoroasto die hem weer op het goede pad brengt en weer rede tot leven geeft. Door de beproevingen die hij heeft doorgemaakt voelt hij zich gelouterd en dat maakt dat hij zijn rivalen vergiffenis kan geven.
Akte I
Zoroastro bestudeert de sterren en is bezorgd over wat hij ziet, de val en de terugkeer naar glorie van Orlando.
De grote krijgsman Orlando is verliefd geworden op de buitenlandse prinses Angelica. Zij heeft enige tijd in het huis van de herderin Dorinda gewoond. Op een voorzichtige manier toont Orlando zijn genegenheid aan Angelica, vertelt over zijn daden van dapperheid en weigert ineens naar de wensen van Zoroasto te luisteren. Die vindt dat hij zich meer bezig moet houden met zijn militaire verplichtingen. Ook Dorinda heeft in de gaten dat Orlando op dit moment alleen leeft voor de liefde.
Angelica voelt echter geen liefde voor Orlando, haar hart behoort toe aan de mysterieuze held Medoro. Zij heeft hem verpleegd toen hij gewond was, samen met Dorinda die nu ook verliefd is op deze held. De pogingen van Orlando om met zijn liefde Angelica te winnen zijn vergeefs. Dorinda ontdekt de tot nu toe, zo goed geheim gehouden liefde tussen Anglica en Medoro en haar hoop om samen met Medoro haar geluk te vinden spat uiteen. Angelica en Medoro bedanken Dorinda voor al haar hulp en geven haar een kostbaar sieraad en proberen haar te overtuigen dat haar eenzame leven snel voorbij zal zijn en dat ook zij snel de ware liefde zal vinden.
Akte II
Van Dorinda hoort Orlando van Angelica`s liefde voor Medoro. Het sieraad dat de twee geliefden aan Dorinda gaven was het cadeau dat Angelica van Orlando had gekregen. Buiten zichzelf van jalouzie en woede, twijfelt Orlando tussen wraak en zelfmoord. Zoroasto waarschuwt Angelica en Medoro voor de woede van Orlando en belooft hen te helpen als zij besluiten om voor Orlando op de vlucht te slaan. Terwijl Medoro de noodzakelijke voorbereidingen maakt voor hun vlucht, ontdekt Orlando Angelica die ook net op het punt staat voor hem te vluchten. Gekweld door woede en jaloezie raakt Orlando uit zijn evenwicht.
Akte III
Dorinda is bezorgd over de veiligheid van Medoro. Tot haar eigen verbazing verklaart Orlando haar plotseling zijn liefde, maar zij beseft dat hij in zijn gekte niet precies weet wie zij is. In eerste instantie ziet hij haar als zijn geliefde, en daarna als vijand die hij moet aanvallen en vernietigen. Angelica beseft dat de door haar onbeantwoorde liefde voor Orlando zijn verstand heeft aangetast. Terwijl zij de hoop uitspreekt dat Orlando weer normaal zal worden is Dorinda verdiept in haar eigen gedachten over de liefde.

Zoroasto is overtuigd van zijn theorie, namelijk dat geliefden maar al te vaak hun verstand verliezen is bevestigd. Hij is vastbesloten om Orlando terug bij zijn verstand te laten komen en hem terug te brengen op de weg naar roem. In zijn waanzin vernietigt Orlando alles wat zijn pad kruist. In zijn gedachte doodt hij eerst Medoro en Angelica. Als hij eindelijk in slaap valt, oververmoeid, geneest Zoroasto`s toverkracht hem.
(Zoroasto heeft de gouden Adelaar van Jupiter gevraagd om naar de aarde te komen. Geholpen door de geest van Jupiter vliegt deze naar beneden met een gouden kruik in zijn bek, gevuld met een vloeistof die hij over het gezicht van Orlando sprenkelt). Orlando komt tot zichzelf en beseft wat hij in zijn waanzin heeft gedaan. In wanhoop wil hij zichzelf vermoorden, maar dan ziet hij Angelica hem tegen houdt en smeekt hem om verder te leven.

In werkelijkheid heeft Zoroasto kunnen voorkomen dat Medoro en Anglica slachtoffer zijn geworden van Orlando`s woede. Zij zijn dus gered door Zoroasto, die nu Orlando smeekt om het bedrog van Angelica en Medoro te accepteren. Een standbeeld van Mars, met brandend vuur op het altaar, is de verschijning van Orlando, die de victorie over zichzelf uitroept en de vlam overhandigd aan Angelica aan Medoro. Hij wenst hen geluk. Angelica en Medoro beloven om eerlijk te zijn tegen elkaar en Dorinda nodigt beiden uit om weer naar haar huis te komen. Zij zegt dat zij al haar zorgen wil vergeten. Zoroasto heeft zijn doel bereikt en iedereen is gelukkig en blij.

 

RENE JACOBS dirigent
PIERRE AUDI  regie
CHRISTOPH HETZER decor & kleding
JEAN KALMAN licht
Bezetting 
BEJUN MEHTA Orlando (counter-tenor)(of alt)
SOPHIE KARTHÄUSER Angelica Koningin van Catai (China)(geliefde van Medoro)(sopraan)
KRISTINA HAMMERSTRÖM Medoro (alt)
SUNHAE IM Dorinda (herderin)(sopraan)
KONSTANTIN WOLLF Zoroastro (goedaardige tovenaar)(bas)
Baroque Orchestra B`Rock