Wolfgang Amadeus Mozart
(Aken 20-12-1995 / Theater Aachen)
(Keulen 17-11-2002 / Bühnen der Stadt Köln)
(Gent 04-05-2007 / Vlaamse Opera)
(Aken 11-05-2011 / Theater Aachen)
Libretto van Lorenzo da Ponto. (Italiaans)
Opera buffo (Dramma giocoso) met ouverture in 2 aktes.
Plaats en tijd. Sevilla (Spanje) midden 17e eeuw.
Première. Praag (Nationaltheater) op 29-10-1787
DON GIOVANNI (jonge edelman / vrouwenversierder) | bariton |
LEPORELLO (zijn bediende) | bas |
DON OTTAVIO | tenor |
DONNA ANNA (verloofde van Ottavio) | sopraan |
IL COMMENDATORE (haar vader) | bas |
DONNA ELVIRA (dame uit Burgos, verlaten door Don Giovanni) | sopraan |
MASETTO (boer) | bas |
ZERLINA (zijn verloofde) | sopraan |
Inhoud
Akte I
Eerste toneel
Leporello wacht weer eens op zijn meester en klaagt over het moeilijke leven van een bediende. Notte e giorno faticar. Don Giovanni is het huis van de Commendatore binnengeslopen om diens dochter te verleiden. Maar Donna Anna moet niets van zijn avances hebben en roept om hulp. Haar vader daagt de indringer uit voor een duel en wordt door Don Giovanni gedood. De moordenaar kan echter ontsnappen zonder herkend te worden. Don Ottavio, de verloofde van Donna Anna, belooft haar te helpen, duet. Fuggi, crudele, fuggi, maar komt te laat. Zij vraagt hem om de dood van haar vader te wreken.
Tweede toneel
Leporello vindt zijn baantje te gevaarlijk en dreigt met ontslag. Donna Elvira, die door Don Gionanni in de steek is gelaten, volgt het spoor van de onverlaat. Wanneer ze hem aantreft, zweert zij wraak te nemen aria Ah, chi mi dice mai. Don Giovanni ontvlucht haar en laat Leporello de kastanjes uit het vuur halen. Deze choqueert de ongelukkige Donna Elvira echter door de talloze veroveringen van Don Giovanni op te sommen. aria. Madamina, il catalogo è questo.
Derde toneel
Zerlina en Masetto vieren hun boerenbruiloft.
Don Giovanni heeft een oogje op de bruid. Wanneer Don Giovanni een poging doet om Zerlina te verleiden, duet La ci darem la mano komt Donna Elvira tussenbeide, aria Ah! Fuggi il traditor! Donna Anna en Don Ottavio vragen Don Giovanni om hulp bij het zoeken naar de moordenaar van de Commendatore. Elvira waarschuwt voor de verdorvenheid van Don Giovanni, maar die beschuldigt haar van hysterie. Dan pas ontdekt Donna Anna dat Don Giovanni de onbekende indringer en moordenaar van haar vader is. Zij vertelt haar verloofde wat haar is overkomen en vraagt hem wraak te nemen op Don Giovanni. aria, Or sai chi l`onore. Don Ottavio zweert plechtig dat te doen.
Vierde toneel
Naast het bruiloftsgezelschap op het feest van Don Giovanni verschijnen ook ook ongenode, gemaskerde gasten, Donna Elvira, Donna Anna en Don Ottavio. Don Giovanni praat vol lof over de vrijheid. Iedereen danst, en het orkest speelt de begeleidende melodieën. Terwijl het dansen in volle gang is, wil Don Giovanni Zerlina versieren. Maar dan laten de gemaskerden hun ware gezicht zien. Als zij Don Giovanni ontmaskeren als de moordenaar, slaat deze op de vlucht.
Akte II
Als Leporello zijn ontslag komt aanbieden haalt Don Giovanni hem met geld en complimenten over om te blijven. Ze ruilen van kleren. Don Giovanni heeft een oogje op het dienstmeisje van Elvira en daarom neemt Leporello de honneurs waar bij Elvira . Zij moet niets van Don Giovanni weten, maar ze vergeeft de zogenaamde Don Giovanni. De echte Don Giovanni wordt doort het paar weg gestuurd omdat hij het dienstmeisje een serenade wil brengen.
Masetto is met een groep bewapende mannen op zoek naar Don Giovanni. Omdat zij denken dat de vermomde Don Giovanni Leporello is, kan de echte Don Giovanni ontsnappen. Zerlina is door Masetto verstoten, maar zij weet de bruidegom door haar vleierij terug te winnen. Leporello komt niet van Elvira af, maar het is bovendien gevaarlijk om vermomd als Don Giovanni rond te lopen. De achtervolgers zijn hem namelijk op het spoor. Leporello ontdoet zich van zijn vermomming en verstopt zich.
Don Giovanni en Leporello ontmoeten elkaar op het kerkhof. Daar vraagt het standbeeld van de dode Commendatore hen om eerbiediging van de stilte op deze gewijde plaats. Don Giovanni nodigt het standbeeld uit voor een diner. Donna Anna bezoekt het graf van haar vader. Als Don Ottavio snel met haar wil trouwen, stelt zij dat nog even uit. De eettafel bij Don Giovanni is gedekt. Elvira staat erop dat hij zijn fouten toegeeft en berouw toont, maar Don Giovanni reageert gevoelloos. Als de stenen gast zijn entree maakt vlucht Elvira in paniek. De dode Commendatore eist dat de verdorven edelman zijn leven zal beteren. Maar Don Giovanni`s antwoord is een negenvoudig "neen". Hierop wordt hij door de aarde verzwolgen.
Degenen die achter blijven zijn deugdzame mannen, eenzame vrouwen en een werkloze bediende. Leporello gaat op zoek naar een nieuwe werkgever. Donna Anna laat zich door Ottavio naar het altaar leiden. Zerlina en Masetto verzoenen zich, en Elvira is van plan het klooster in te gaan.
(Aken 20-12-1995 / Theater Aachen)
(Keulen 17-11-2002 / Bühnen der Stadt Köln)
RAINER MUHLBACH | dirigent |
DAVID ALDEN | regie |
GIDEON DAVEY | decor & kleding |
ALBERT LIMBACH | koor |
bezetting | |
DIETRICH HENSCHEL | Don Giovanni (bariton) |
ANDREW COLLIS (PETER ROSE) | Leporello (bas) |
GUNNAR GUDBJORNSSON | Don Ottavio (tenor) |
NOEMIE NADELMANN | Donna Anna (sopraan) |
DIETER SCHWEIKART | Il Commendatore (bas) |
CAROLA GUBER (MARTINA SERAFIN) | Donna Elvira (sopraan) |
VESSELIN STOYKOV | Masetto (bas) |
CLAUDIA ROHRBACH | Zerlina (sopraan) |
(Gent 04-05-2007 / Vlaamse Opera)
ANDREAS SPERING | dirigent |
ACHIM FREYER | regie |
MARIA - ELENA AMOS | kleding |
KURT BIKKEMBERGS | koor |
KURT WOGAZIKE | licht |
bezetting | |
TOMMI HAKALA | Don Giovanni (bariton) |
LIONEL LHOTE | Leporello (bas) |
MATTHIAS KLINK | Don Ottavio (tenor) |
CLAIRE RUTTER | Donna Anna (sopraan) |
KURT GYSEN | Il Commendatore (bas) |
ELISABETH SCHOLL | Donna Elvira (sopraan) |
TIJL FAVEYTS | Masetto (bas) |
HENDRICKJE VAN KERCKHOVE | Zerlina (sopraan) |
(Aken 11-05-2011 / Theater Aachen)
MARCUS R BOSCH | dirigent |
EVA-MARIA HOCKMAYR | regie |
RIC SCHACHTEBECK | decor |
JULIA ROSLER | kleding |
ANDREAS KLIPPERT | koor |
bezetting | |
WIELAND SATTER | Don Giovanni (bariton) |
HROLFUR SAEMUNDSSON | Leporello (bas) |
PATRICIO ARROYO | Don Ottavio (tenor) |
EVA BERNARD | Donna Anna (sopraan) |
MAREK GASZTECKI | Il Commendatore (bas) |
ANTONIA BOURVE | Donna Elvira (sopraan) |
PAWEL LAWRESZUK | Masetto (bas) |
ASTRID PYTTLIK | Zerlina (sopraan) |