Richard Strauss
(Duits)
(Düsseldorf 25-01-1998 / Deutsche oper am Rhein)
(Bonn 23-09-2006 / Oper der Stadt Bonn)
Libretto van Hugo von Hofmannsthal.
Opera 3 aktes
Plaats en tijd. Wenen, tijdens de eerste jaren van het bewind van Maria Theresia, na de dertigjarige oorlog, midden 18e eeuw
Première. Dresden, (Hofoper) op 26-01-1911.
MARSCHALLIN, FURSTIN WELDENBERG | sopraan |
OCTAVIAN (haar jonge minnaar) | sopraan / mezzosopraan |
BARON OCHS AUF LERCHENAU (neef) | bas |
VALZACCHI (Italiaanse intrigant) | tenor |
ANNINA (zijn partner) | mezzosopraan |
HERR VON FANINAL (pas geadelde, rijk) | bariton |
SOPHIE (zijn dochter) | sopraan |
MARIANNE (haar gezelschapsdame) | sopraan |
POLITIECOMMISSARIS | bas |
Inhoud
Een mooie adellijke dame, de Marschallin, stuurt haar jonge minnaar (Octavian) naar de nieuwe rijke Faninal.
Hij moet daar voor de neef van de Marschallin (Baron Ochs) met een zilveren roos naar de hand van Faninals dochter Sophie dingen.
Octavian wordt verliefd op Sophie.
De opdringerige Baron Ochs wordt op een zijspoor gezet en de Marschallin ziet af van Octavian ten gunste van het jonge geluk.
Ze speelt berustend de ouder wordende vrouw.
Akte I
's Morgens vroeg in de slaapkamer van de Marschallin.
De jonge Octavian en de Marschallin maken zich met moeite los uit hun omarming als ze onzacht worden gestoord door onverwacht bezoek.
Het is Baron Ochs van het platteland. Hij is op zoek naar een huwelijksbemiddelaar, want hij wil een jong en rijk meisje trouwen.
Octavian heeft zich verkleed als de kamenierster Mariandl en wordt meteen opgemerkt door de Baron.
De Marschallin stuurt Octavian als huwelijksbemiddelaar op pad.
Ochtendreceptie bij de Marschallin.
Er komen allerlei mensen. Als de grote drukte voorbij is, blijft de Marschallin alleen. Deze ochtend voelt ze de vergankelijkheid van al het aardse, ze denkt aan haar eigen gearrangeerde huwelijk, aan haar leven en de liefde.
Zij verwacht dat Octavian haar eens zal verlaten voor een jongere vrouw.
Octavian, weer in zijn eigen gedaante, voelt haar twijfel en kan haar niet begrijpen.
Hij voelt zich gekwetst en vertrekt zonder afscheidskus.
Akte II
In huize Faninal wordt de Rosenkavalier verwacht.
Octavian overhandigt de zilveren roos en wordt door Sophie`s schoonheid overweldigd.
Het ruwe gedrag van de Baron stoot Sophie af, ze voelt zich aangetrokken tot Octavian en zoekt steun bij hem.
Hij komt voor haar op en er ontstaat een duel waarbij de Baron slechts een oppervlakkige schram oploopt.
Faninal wijst Octavian de deur. beveelt zijn dochter met de Baron te trouwen, en dreigt haar naar een klooster te sturen als zij Baron Ochs afwijst.
Dan krijgt Ochs van Mariandl een uitnodiging voor een rendez-vous.
Octavian heeft deze list verzonnen om Sophie te helpen.
Ochs trapt in de val en neemt de uitnodiging aan. Hij droomt zelfs al ( bij de klank van een wals) van nieuwe liefdesavonturen.
Akte III
In een herberg wordt het rendez-vous voorbereid.
Octavian verschijnt, verkleed als Mariandl, en hij heeft moeite om Ochs op afstand te houden. Hij wil zich niet verraden. Stiekem heeft hij Faninal laten komen, zodat de vader van de bruid de bruidegom op heterdaad kan betrappen.
Bovendien wordt er nog een kleine komedie opgevoerd.
De intrigante, Annina, die altijd overal toe bereid is, beschuldigt de Baron van bigamie, Zij speelt de rol van zijn verlaten vrouw, samen met 4 kinderen die Ochs papa noemen.
Hij moet ook gearresteerd worden omdat hij de onschuldige Mariandl probeert te verleiden.
Ochs geeft zich over.
Faninal ziet in hoe verachtelijk de Baron is en zegt het huwelijk af.
Als de Marschallin op het toneel verschijnt, doorziet ze de situatie en laat ze Octavian gaan.
De jonge geliefden zijn dolgelukkig
(Düsseldorf 25-01-1998 / Deutsche oper am Rhein)
IRA LEVIN | dirigent |
OTTO SCHENK | regie |
BERT KISTNER | decor |
GABRIELE FREY | kleding |
VOLKMAR OLBRICH | koor |
ULRICH RAPP | toneelregie |
Bezetting | |
JEANNE PILAND | Marchallin Fürstin Werdenberg (sopraan) |
ANNETTE SEILTGEN | Octavian (sopraan / mezzosopraan) |
WALTER FINK | Baron Ochs auf Lerchenau (bas) |
ALEXANDER KRAWETZ | Valzacchi (tenor) |
GWENDOLYN KILLEBREW | Annina (mezzosopraan) |
STEFAN HEIDEMANN | Herr von Faninal (bariton) |
LISA GRIFFITH | Sophie (sopraan) |
NASSRIN AZARMI | Marianne (sopraan) |
ANDRZEJ SACIUK | Politiecommissaris (bas) |
(Bonn 23-09-2006 / Oper der Stadt Bonn)
ERICH WACHTER / WOLFGANG LISCHKE | dirigent |
CESARE LIEVI | regie |
CSABA ANTÁL | decor |
MARINA LUXARDO | kleding |
SIBYLLE WAGNER | koor |
Bezetting | |
NANCY WEISZBACH | Marchallin Fürstin Werdenberg (sopraan) |
ANJARA I BARTZ / SUSANNE BLATTERT | Octavian (sopraan / mezzosopraan) |
MICHAEL EDER / GUIDO JENTJENS | Baron Ochs auf Lerchenau (bas) |
MARK ROSENTHAL | Valzacchi (tenor) |
VERA BANIEWICZ / EVELYN KRAHE | Annina (mezzosopraan) |
MARK MOROUSE | Herr von Faninal (bariton) |
ANNA VIROVLANSKY / SIGRÚN PÁLMADÓTTIR | Sophie (sopraan) |
JULIA KAMENIK / SONJA VAN VOORST | Marianne (sopraan) |
JOHANNES MARX | Politiecommissaris (bas) |