Giacomo Puccini
(Het drieluik - De mantel)
(Brussel 20-12-1997 / De Munt / La Monnaie)
(Düsseldorf 19-10-2003 / Deutsche Oper am Rhein)
(Düsseldorf 17-01-2015 / Deutsche Oper am Rhein)
Libretto van Giovacchino Forzano.
Opera in 1 akte.
Plaats en tijd. Klooster in Italie eind 17e eeuw.
Première. New York (Metropolitan Opera) op 14-12-1918.
SUOR ANGELICA | sopraan |
LA ZIA PRINCIPESSA (tante, prinses) | alt |
LA BADESE (de abdis) | mezzosopraan |
SUOR GENOVIEFFE | sopraan |
SOUR OSMINA | sopraan |
SUOR DOLCINA | sopraan |
Inhoud
Na de avonddienst gaan de nonnen de kloostertuin in. Ze bidden en uiten hun kleine wensen. Angelica zegt geen wensen te hebben. Afkomstig uit een Florentijnse adellijke familie werd zuster Angelica gedwongen haar intrede in het klooster te doen om te boeten voor een buitenechtelijke liefdesverhouding waaruit zeven jaar geleden een zoontje werd geboren. Al die jaren heeft zij vol berouw doorgebracht in de rust en vrede van het klooster, in stilte hopend haar kind terug te zien. De abdis kondigt aan dat haar tante, de prinses, op bezoek zal komen en vraagt haar om zich vooral nederig en onderdanig te gedragen.
De prinses is gekomen om Angelica een document over de vermogensdeling van de familie te laten ondertekenen, in verband met het aanstaande huwelijk van haar zuster. Zij geeft haar te verstaan dat haar leven voor altijd gewijd dient te zijn aan boetedoening. Wanneer Angelica haar vraagt om nieuws over het kind vertelt de prinses koeltjes dat het kind al twee jaar dood is. Zij betreurt het diep dat het kind zonder moeder is gestorven.Senza mamma, o bimbo, tu sei morto. In haar wanhoop besluit Angelica een einde aan haar leven te maken. Zij plukt bloemen en kruiden en bereidt een gifdrank die zij opdrinkt. Vervolgens bidt zij tot de Heilige Maagd om haar niet in zondige staat te laten sterven. Daarna verschijnt de Maagd die op haar toekomt met een kind aan de hand. Een koor dat onzichtbaar blijft heft een gezang aan terwijl Angelica sterft.
(Brussel 20-12-1997 / De Munt / La Monnaie)
MARCELLO VIOTTI | dirigent |
STEIN WINGE | regie |
TOBIAS HOHEISEL | decor |
INGEBORG BERNERTH | kleding |
HANS - AKE SJOQUIST | licht |
RENATO BALSADONNA | koor |
Bezetting | |
SONIA THEODORIDOU | Suor Angelia (sopraan) |
ALEXANDRINA MILTCHEVA | La Zia Principessa (mezzosopraan/alt) |
JOHANNA DUR | La Badese (Abdis) (mezzosopraan) |
MICHELE PATZAKIS | Suor Genovieffa (sopraan) |
YING CHUN LU | Suor Osmina (sopraan) |
GHILA KOVACS | Suor Dolcina (sopraan) |
(Düsseldorf 19-10-2003 / Deutsche Oper am Rhein)
JOHN FIORE | dirigent |
DIETRICH HILSDORF | regie |
JOHANNES LEIACKER | decor & kleding |
GERHARD MICHALSKI | koor |
Bezetting | |
THERESE WALDNER | Suor Angelia (sopraan) |
RENEE MORLOC | La Zia Principessa (alt) |
TARU SIPPOLA | La Badese (Abdis)(mezzosopraan) |
SYLVIA HAMVASI | Suor Genovieffa (sopraan) |
Suor Osmina (sopraan) | |
DEVOS | Suor Dolcina (sopraan) |
CORNELIA BERGER | Suor leermeesteres (mezzosopraan) |
(Düsseldorf 17-01-2015 / Deutsche Oper am Rhein)
AXEL KOBER | dirigent |
DIETRICH HILSDORF | regie |
JOHANNES LEIACKER | decor & kleding |
GERHARD MICHALSKI | koor |
Bezetting | |
SYLVIA HAMVASI | Suor Angelia (sopraan) |
HELENA ZUBANOVICH | La Zia Principessa (alt) |
SARAH FEREDE | La Badese (Abdis)(mezzosopraan) |
LAVINA DAMES | Suor Genovieffa (sopraan) |
PETRA SCHULTEIS | Suor Osmina (sopraan) |
CLAUDIA HILDEBRAND | Suor Dolcina (sopraan) |
ANNIKA KASCHENZ | Suor leermeesteres (mezzosopraan) |